FANI MARKI Z KONINA I OKOLIC
Witam. Postaram siê opisaæ proces zmiany hamulców bêbnowych na tarczowe w BMW e36 sedan (w coupe, touring, cabrio tak samo)
Przy silniku 1.6, 1,8 to raczej zabieg do poprawy wygl±du wizualnego, bo zbytniej ró¿nicy nie odczujemy... No ale mi siê przyda³o bo przy swapie nie muszê siê ju¿ z tym bawiæ :)
A wiec potrzebne bêd± wahacze z tarczami, i przewodami hamulcowymi, ja mia³em z wersji 325. Przewody powinny byæ dwa na jednym wahaczu, jeden gumowy id±cy od zacisku, a drugi metalowy id±cy do zaznaczonego miejsca.
Narzêdzia potrzebne do przek³adki: nasadowa 18 (jak najlepsza bo niektóre ¶ruby ciê¿ko odkrêciæ), p³aska 14 i 11 do odkrêcenia przewodów hamulcowych, 12-k±tna nasadka 32 do odkrêcenia pó³o¶ki, metrowa rura i p³aska 6stka (w tarczach mia³em 6, w bêbnach 7) do odpowietrzenia.
Przydatn± rzecz± jest tu te¿ wd40 albo jaki¶ inny odrdzewiacz :)
Taki widok mamy na pocz±tku:
Puki nie podnie¶li¶my samochodu, odkrêcamy pó³osie (przyda siê metrowa rura), ja to zrobi³em dzieñ wcze¶niej... Po odkrêceniu warto sprawdziæ czy pó³o¶ da siê wybiæ, u mnie z jedn± by³o trochê problemu, najwa¿niejsze to jej nie zaklepaæ bo bêdzie trzeba gwintowaæ.
Nastêpnie podnosimy samochód, i bierzemy siê za poluzowanie 3 ¶rub (18) pod progiem, trzymaj±cych wahacz, do tego te¿ przyda siê metrowa rura :)
Nastêpnie ja poluzowa³em wszystkie ¶ruby (warto zaznaczyæ sobie w jakim po³o¿eniu jest gniazdo pod progiem, i ¶ruba od ustawiania negatywu)
Jak ju¿ wszystkie pu¶ci³y, odkrêcamy linki rêcznego w ¶rodku auta i opuszczamy d¼wigniê (³atwiej wyci±gn±æ linki) potem od³±czamy czujniki ABS
Teraz odkrêcamy przewód hamulcowy w zaznaczonym wcze¶niej miejscu, i odkrêcamy resztê ¶rub wcze¶niej poluzowanych.
Wyjmujemy wahacz, wyci±gamy linkê rêcznego... (tu zaznaczy³em co trzeba odkrêciæ przy wahaczu) Wcze¶niej podk³adamy co¶ pod wahacz ¿eby nie spad³.
Nastêpnie wk³adamy wahacz z hamulcem tarczowym na miejsce bêbnowego. (samemu mo¿na siê nie¼le nagimnastykowaæ)
Skrêcamy wszystko w odwrotnej kolejno¶ci jak odkrêcali¶my. :) Tu te¿ siê przyda metrowa rurka. Pod³±czamy czujniki ABS (pasuj± tak¿e z bêbnów, ja w³o¿y³em jeden z bêbnów i b³êdu nie wywali³o, a abs dzia³a)
Nastêpnie wk³adamy linki rêcznego, otwory s± nad wa³em (przyda siê kana³, choæ ja poradzi³em sobie bez niego).
Na koñcu przy pomocy osoby trzeciej odpowietrzamy zaciski, zak³adamy ko³o, k³adziemy samochód na ziemiê, dokrêcamy pó³o¶ki i cieszymy siê efektem widocznym poni¿ej:
Dobrze by³oby tak¿e jechaæ pó¼niej na geometriê, i sprawdziæ czy dobrze wszystko z³o¿yli¶my. :)
Ps. wcze¶niej szuka³em du¿o informacji o takim swapie, i wbrew tego co wielu pisze: pó³o¶ki pasuj± plug&play :)
Offline